“Met fatsoenlijke contracten kom je een stuk verder”

Onderstaand artikel is gepubliceerd op de website van Servicemanagement:

Key-Quality: “Met fatsoenlijke contracten kom je een stuk verder”
Twee gerenommeerde schoonmaakadviesbureaus gaan samen verder. Key-Quality met vestigingen in Sittard en Antwerpen heeft per 1 april Seiso uit Oirschot overgenomen. Door het Limburgse en Brabantse partnerschap ontstaat een schoonmaakadviesbureau van net iets minder dan vijftig medewerkers. “We gaan voor fatsoenlijke schoonmaakcontracten.”

“Of we met deze overname het grootste schoonmaakadviesbureau van Nederland zijn?”, herhaalt Patrick Wiggerman, directeur/eigenaar van Key-Quality de vraag. “Ik denk dat we net onder Atir en CSG uitkomen en derde zijn. Maar dat maakt me eigenlijk niet uit. Er is werk genoeg voor ons allemaal en we vinden het belangrijk om kwalitatief goede opdrachten te verzorgen voor onze opdrachtgevers. Dat is belangrijker dan hoe groot we nu precies zijn.”

Medecompagnon
Wiggerman werd op 1 september 2013 compagnon van Roger Daemen die tot dan toe de eigenaar en oprichter van Key-Quality was. “Ik was destijds de tiende ‘medewerker.’ Ik kwam over van schoonmaakbedrijf Hago waar ik een eindverantwoordelijke, commerciële rol had. In de jaren erna groeide de omzet en maakten we ook de organisatie groter. Roger is in maart 2020 met pensioen gegaan en vanaf 2021 ben ik alleen als aandeelhouder verdergegaan. Het besluit om met pensioen te gaan, nam Roger in 2019 en dat zette mij aan tot nadenken. Wat past bij me? Wat vind ik leuk? Wat wil ik met het bedrijf? Wel het commerciële en het financiële deel, maar het organisatorische deel heeft minder mijn interesse. Vervolgens heb ik eind 2019 Anouk Rehaen gevraagd om in de functie van directeur bedrijfsvoering voor ons te komen werken. Die samenwerking beviel het eerste jaar zo goed dat ik haar in 2021 managing partner heb gemaakt. Anouk kende ik nog uit mijn Hago-tijd.”

Werkprocessen in kaart brengen
Key-Quality rolde naar eigen zeggen goed door de coronacrisis . Rehaen: “Ik begon precies in de coronatijd. Flexibel werken was voor Key-Quality toen nog niet zo gebruikelijk en we moesten zien hoe we elkaar als medewerkers konden vinden. Begin 2020 ging het door de coronacrisis uiteraard ook een stuk minder met de omzet van kwaliteitsmetingen omdat locaties van onze opdrachtgevers dicht gingen. Maar toen Nederland weer wat openging, vonden opdrachtgevers schoonmaak zo belangrijk dat we heel veel werk hadden. Klanten, bijvoorbeeld in het onderwijs en de zorg, wilden grip hebben op de kwaliteit van schoonmaak. Het derde en vierde kwartaal waren dan ook uitmuntend.”

Processen stroomlijnen
Rehaen ging bezig met het stroomlijnen van processen. “Als je een klein bureau bent en samen op kantoor werkt, kun je snel genoeg afstemmen wie wat doet. Maar als je groter wordt, zoals in ons geval, is dat niet meer zo eenvoudig. Vandaar dat we werkprocessen in kaart brachten en de tijd hebben genomen om ICT opnieuw in te richten. Om zo tot efficiëntie te komen. Zodat collega’s zich kunnen richten op de werkzaamheden die van meerwaarde zijn voor onze opdrachtgevers.”

Groei consolideren
In 2021 ging Key-Quality zodoende naar dertig vaste medewerkers. Wiggerman: “We konden die groei in 2022 consolideren. Waar die groei zit? In de volle breedte van ons pakket. Van begeleiding van inkoop en aanbestedingen tot aan kwaliteitsmetingen, contractmanagement en interim-management. Dat alles vooral aan de soft services-kant zoals dat heet. Schoonmaak is de belangrijkste tak van sport. Daarna volgen afval, catering, meubilair, ICT, multifunctionals, bouwteamaanbestedingen enzovoorts. Door kwaliteit te leveren, kregen we veel mond-tot-mondreclame. We hebben nog nooit zoveel klanten binnengekregen als in 2021 en 2022. Dat komt door onze sterke naam in de markt en het feit dat we nauwelijks verloop hebben van klanten.” Hoe dat lukt? “Dat is een kwestie van keuzes maken. We werken niet aan opdrachten waar we niet aan kunnen verdienen. Je moet namelijk de ruimte hebben om kwaliteit te kunnen leveren. Dat kan alleen als je winst maakt. We laten ons niet verleiden tot het inschrijven op te scherpe contracten. Deze policy voeren wij ook door bij het opstellen van contracten. Wij bouwen bewust een prijsbodem in de contracten voor schoonmaakbedrijven, zodat zij in staat zijn om kwaliteit te kunnen leveren.

Antwerpen
Eind 2022 startte Key-Quality met een vestiging in Antwerpen. Rehaen: “Daarbij geholpen door een grote klant die we daar hebben.” Wiggerman: “België is maar zes kilometer van Sittard vandaan, maar het is een andere wereld. Ze doen op een andere manier zaken. Daar moet je het veel meer hebben van het netwerk, vertrouwen, best practices, elkaar kennen, dezelfde taal spreken en gunnen. Met onze commerciële man in België zijn we goed op weg.”

Ook een kwaliteitskeurmerk
Wiggerman maakt vervolgens de link naar Seiso. “Ik heb Seiso altijd al een mooi bedrijf gevonden. Ook dat is een kwaliteitsmerk in de schoonmaak, met vergelijkbare waarden en normen. Ook zij hebben een hele stabiele klantenportefeuille en een stabiele groep medewerkers. We kwamen elkaar vaak tegen bij de Vereniging van Erkende Schoonmaak Adviesbureaus.”

Mijmeren over de toekomst
Bij het gesprek zijn Rinke Romeijn en Rob Huijnen, eigenaar van Seiso Facilitair Advies, aangeschoven. Huijnen: “We kennen elkaar al lang, vanuit de Hagotijd. En Patrick was erbij toen we vijftien jaar geleden Seiso oprichtten. We drinken regelmatig een bak koffie om over de markt bij te praten.” Bij het mijmeren over de toekomst kwam Patrick in beeld. Romeijn: “We zijn beiden 58 jaar oud en dan begint het pensioen in beeld te komen. We hadden de afgelopen jaren goede jaren, maar wilden we nog door? Patrick bracht toen een overname ter sprake. Dat kwam voor ons wat vroeg, maar je wilt het moment ook niet voorbij laten gaan. Vooral omdat Key-Quality een goede koper is, waar we met een gerust hart onze veertien collega’s een goede plaats kunnen geven. Onder de hoede van Patrick en Anouk kunnen onze medewerkers en klanten ook door. Daarop besloten we om over te gaan tot verkoop van het bedrijf.”

Terug naar de zolderkamer
Huijnen is daarmee weer zzp’er. Onder de naam Bzonder Facilitair Advies. “Terug naar de zolderkamer waar het allemaal is begonnen. De doos inpakken met spullen voelt als een emotioneel moment van afscheid. Maar dit is een bewuste keuze. Ik ben blij dat we elkaar zo gevonden hebben.” Romeijn komt in dienst van Key-Quality -en wordt verantwoordelijk voor de consultancytak. De beide bedrijven gaan onder de naam Key-Quality verder in Oirschot, Sittard en Antwerpen. Rehaen: “Werkinhoudelijk moeten we de plannen nog vormgeven, maar insteek is wel dat we het beste van beide werelden samenvoegen. Dat zal niet alleen voor de medewerkers van Seiso een verandering betekenen, maar ook voor die van Key-Quality. Het belangrijkste is dat we de dienstverlening voor opdrachtgevers door laten lopen. Het heeft tijd nodig om te kijken waar we elkaar overlappen en waar we elkaar aanvullen.” Wiggerman: “Wij werken veel voor opdrachtgevers in het onderwijs en de zorg. Maar Seiso zit bij woningbouwcorporaties, heeft een eigen calculatiesysteem en werkt ook met kwaliteitsmetingen voor de groenvoorziening.” Er gaat geen vestiging dicht, benadrukt Wiggerman. “We zullen in Nederland blijven werken met twee vestigingen.”

Verschil minder groot
Wiggerman schat in dat Key-Quality, met nu vijfenveertig medewerkers, qua grootte net achter de facilitair adviesbureaus Atir en CSG komt. “Het verschil qua grootte is minder geworden. Maar daar gaat het me niet om. Dat zijn eveneens kwaliteitsbureaus. Belangrijkste voor ons is dat we vakwerk blijven leveren. Ik constateer wel dat het aantal adviesbureaus kleiner is geworden. Verhoeven & Partners is weg, Cleanconcepts en Buro Van Riel zijn er niet meer. Dat terwijl er toch veel behoefte is aan facilitair advies, begeleiding bij inkoop en aanbestedingen en kwaliteitsmetingen.”

Bespreekbaar maken
De krapte in de arbeidsmarkt bij schoonmaakbedrijven is een belangrijk item, constateert Wiggerman. “We moeten onze opdrachtgevers ervan bewust maken dat die spanning er is. Dat zij schoonmaakcontracten met goede voorwaarden en nette bestekken in de markt moeten zetten. Zodat schoonmaakbedrijven het interessant vinden om mee te doen aan een aanbesteding. Je kunt niet meer voor een dubbeltje op de eerste rij zitten. Als het contract eenmaal is gesloten, is contractmanagement – elkaar wederzijds houden aan wat is afgesproken – tegenwoordig nog belangrijker. Daardoor maak je zaken onderling bespreekbaar. Dat moet wel als je een langdurig schoonmaakcontract met elkaar afsluit.”

Hoger tarief
Romeijn haalt ook de compensatie voor de inflatie aan. “Deze komt eraan voor schoonmakers. Dat kan zorgen voor een hoger tarief vanuit schoonmaakbedrijven. Op zich willen opdrachtgevers best meer betalen voor schoonmaak. Ze snappen dat inflatie doorwerkt. Maar dan willen ze er wel een schoon gebouw of een schoon ziekenhuis voor terug. Dat is niet te veel gevraagd. Bij wijze van spreken: je kunt niet twee jaar tien procent de tarieven verhogen en dan bagger leveren. Dat leidt onherroepelijk tot contractontbinding. Dat zien we tegenwoordig vaker gebeuren.” Wiggerman: “Sommige schoonmaakbedrijven zien hun kans schoon en willen het tarief met twintig procent omhoogtrekken. Als dat aan een opdrachtgever gevraagd wordt, zit je in de samenwerking meteen in een moeilijke positie. Dan wordt het touwtrekkerij.”

Verder komen met eerlijke contracten
Er is werk zat, constateren de vier aan tafel. Seiso wordt overgenomen door Key-Quality en daarmee ontstaat de nummer drie in de schoonmaakadviesmarkt. Die wil zelf fatsoenlijke marges kunnen maken, maar ook schoonmaakbedrijven de kans geven een boterham te verdienen. “Nul marge overhouden en veel werk verrichten is een schrikbeeld”, stelt Romeijn. “Niet alleen voor ons, maar ook voor schoonmaakbedrijven. Met eerlijke contracten over vele jaren en bijbehorend ingeregeld contractmanagement kom je een stuk verder.”